فلسفه جهاد اقتصادي، استعلاي فكري و فرهنگي
وبلاگ رسمی محمد ترکاشوند
زکات علم نشر آن است
درباره وبلاگ


سال جهاد اقتصادی گرامی باد
نويسندگان

 قدرت نرم، در سايه فن آوري هاي علمي و فرهنگي
مقام معظم رهبري، در تلاش است تا در مقام امامت امت، سبك زندگي اسلامي را در ام القراي جمهوري اسلامي ايران تحقق بخشد و به جهانيان معرفي كند. از اين رو گام به گام براي رسيدن به اين هدف برنامه دارد و سياست ها و خط مشي ها و رويكردهاي مناسب را ارايه مي دهد. ايشان با تبيين و تحقق قطعات پازل تمدن اسلامي و جامعه ايماني برتر، مي كوشد تا سبك زندگي اسلامي را در ايران تحقق بخشد و به عنوان سبك عدالت محور جهاني و برتر انساني به جهانيان ارايه دهد تا ذهن و قلب آنان را مسحور اين سبك زندگي و تمدني نمايد. 
از نظر مقام معظم رهبري، جهاد اقتصادي يك قطعه از قطعات پازل سبك زندگي اسلامي را تشكيل مي دهد؛ زيرا فلسفه همه برنامه ها و جهادها، ارائه سبك برتر زندگي و امت متوسط و شاهد براي جهانيان در عصر حاضر است. بنابراين لازم است تا در يك جهاد همه جانبه از جمله جهاد اقتصادي كامل، استعلاي فكري و فرهنگي سبك زندگي اسلامي شناخته شده و تحقق يابد. 
از نظر ايشان تعميق جنبش نرم افزاري و فن آوري هاي سخت و نرم و جديد و قديم و نيز علمي و تجربي با بهره گيري از همه امكانات از جمله توليد علم جهت توليد ثروت و امكانات، تنها به قصد ارايه بهترين و برترين سبك زندگي و الگوي برتر جامعه ايماني و تمدن اسلامي است. 
از آن جايي كه دشمنان بويژه استكبار جهاني به سركردگي آمريكا اين شيطان بزرگ ولايتمدار ابليس، در تلاش است تا سبك زندگي مبتني بر طبيعت و لذت را به جاي فطرت و خدا، ارايه دهد و آن را جهاني سازد، لازم است تا امت به جهاد همه جانبه برخيزد و اين جنگ را به درستي مديريت نمايد و به حكم وظيفه الهي مستضعفان جهان را ياري و بيدار كند (حديد، آيه 25 و انفال، آيه 60 و نساء، آيه 67) 
نظام سلطه شيطاني و استكباري با تاكيد بر جنبه طبيعت بشر كه گرايش توده هاي مردمي را به همراه دارد، مي كوشد تا سبك زندگي برتر را در اصالت لذت و حقوق بشري تبيين كند كه مبتني بر اصالت طبيعت و لذت است. از اين رو حقوق بشري را كه سبك زندگي آمريكايي ارايه مي دهد، حقوق تن و بدن است و آزادي هاي بشري در اين چارچوب معنا و مفهوم مي يابد. در اين تبيين و تفسير از انسان، نمي توان او را جز حيوان برتري دانست؛ چرا كه تنها حقوق حيواني او تضمين مي شود و هر آنچه سد راه اين حقوق باشد، از ميان مي رود. اين در حالي است كه در تفسير و تبيين اسلام از انسان، جنبه هاي دوگانه تن و روان مورد توجه است و انسان افزون بر جنبه طبيعي، جنبه روحي و فطري دارد كه بايد به آن بخش بيش از ديگر بخشها توجه شود. اين گونه است كه تفسير اسلام از حقوق انسان نيز تغيير مي كند و به جاي حقوق بشر كه ناظر به طبيعت و لذت و تن است، به حقوق انسان توجه داده مي شود. 
نظام سلطه آمريكايي و نظريه پردازان امنيتي آن، همواره خواهان حفظ و گسترش سبك زندگي آمريكايي و حقوق بشر به اين معنا هستند. از نظر آنان سبك زندگي آمريكايي ركن مهمي است كه بايد حفظ و گسترش يابد و جهاني شود. برنامه جهان سازي به عنوان يك پروژه آمريكايي ناظر به اين جنبه از تفكر آمريكايي و سبك زندگي آن است. آنان مي خواهند كه همه آدميان در سرتاسر جهان، انسان را به طبيعت و لذت بشناسند و تعريف و تبيين و توصيف كنند و توصيه هاي حقوق بشري و دموكراسي و آزادي را اين گونه درك و فهم كنند. بدين ترتيب انسان به يك حيوان مدرن و جاهلي تبديل مي شود و جنبه هاي انساني وي ناديده گرفته مي شود و تقوا و پرهيزگاري و عفات و حيا، به عنوان موانع موجود، شناخته و طرد مي شود؛ زيرا آزادي را در اشباع تمام طبيعت بشري و نه رهايي از بند شيطان و وسوسه ها و هوس هاي طبيعت مي دانند. 
نظام سلطه براي چيرگي اين سبك زندگي بر جهان، جنگ بزرگي را به رهبري شيطان و آمريكاي مستكبر به راه انداخته است كه فلسفه برتر آن، تسلط بر ذهن و قلب شهروندان جهان است. هرچند كه در گذشته اين تسلط را از طريق كشتن جسماني مخالفان پي گيري مي كرد، ولي امروز با نرم افزارهاي پيشرفته، سلاح هايي را ساخته تا كشتار فكري و فرهنگي كند و از گردن به بالاي مخالفان را هدف خود قرار دهد. 
فلسفه به كارگيري قدرت نرم توسط استكبار، در اين است كه با تسخير ذهن ها و قلب ها، مديريت جهاني را به دست گيرد. در اين جنگ نرم، كه از آن به جنگ كانون فرهنگي نيز ياد مي كنند، سبك هاي زندگي غيرآمريكايي هدف گرفته شده است. نيروي پيشران چنين جنگي، غلبه فرهنگي است كه در نهايت به آمريكايي سازي جهان و شكل بخشيدن به يك جهان آمريكايي و سبك زندگي آمريكايي منجر مي شود. 
تهاجم فرهنگي، هرچند كه همه جهانيان را نشانه رفته است، ولي در اين ميان دشمن اصلي و واقعي آنان اسلام و مسلمانان هستند كه خود داراي نظريه و داعيه دار سبك زندگي خاص هستند. سبك زندگي آمريكايي در جهت جهاني سازي با سد مقاوم فرهنگي مواجه شده است كه در متن و بطن جوامع اسلامي حضور دارد و آنان به سادگي نمي توانند از آن بگذرند. 
اگر نقشه راه آمريكايي را مطالعه كنيم، به سادگي درمي يابيم كه هدف اصلي همه طراحي هاي آمريكايي، همان ترويج سبك آمريكايي و غلبه فرهنگي بر ملت هاي مسلمان با استفاده از همه اهرم هاي فشاري فرهنگي، اقتصادي و نظامي و مانند آن است تا اين سد مقاوم شكسته شود و جهانيان خصوصاً مسلمانان به زير سلطه فرهنگي آمريكا درآيند. 
در طراحي جديد جنگ هاي جهان سلطه و استكباري، سلاح هاي هوشمندانه گذشته تنها به عنوان سلاح هاي دقيق شناخته مي شوند؛ زيرا سلاح هاي هوشمندانه واقعي، انسان هايي هستند كه قلب و ذهن ايشان به تسخير درآمده و آمريكايي شده اند. 
براي جنگي هوشمندانه نياز به فن آوري هاي هوشمندانه است كه از طريق توليد علم و تبديل آن به فن آوري و قدرت و ثروت به دست مي آيد. طراحان ميدان چنين جنگي همواره بر موضوعاتي چون سلاح هوشمند فرهنگي، هوشمندي اجتماعي و مانند آن، تاكيد مي كنند. در اين جنگ، رقابتها آرام و نزاعها فكري و فرهنگي است. جنگجو و رزم آور چنين ميداني، به احساس و ادراكات دشمن، حساس است و بر تدابير ناملموس مانند تخريب افكار عمومي دشمن تمركز مي كند. 

مولفه هاي جهاد فرهنگي درجنگ نرم

مولفه هايي كه پيروزي درجنگ فرهنگي و نرم را تضمين مي كند، مولفه هايي چون افزايش هوشياري فرهنگي، توسعه صنايع و فن آوري هاي فرهنگي و توسعه دانش فرهنگي است. دانش فرهنگي شامل عوامل فرهنگي، درك فرهنگي و هوشمندي فرهنگي است. 
درك فرهنگي به معناي درك چرايي باورها، ارزش ها و رسوم ملت متخاضم است. عوامل فرهنگي دراين جنگ فرهنگي، عواملي هستند كه سيماي يك جامعه دشمن را ترسيم مي كند. اين عوامل مي تواند مذهب، زبان، تاريخ، افسانه ها،آداب و رسوم ملت متخاصم باشد. 
منظور از هوشمندي فرهنگي، تركيب عوامل فرهنگي است كه فرماندهان را در تحليل محيط عملياتي و اتخاذ تصميم ها ياري مي دهد. به سخن ديگر، هوشمندي فرهنگي را مي توان در يك بسته اطلاعاتي در خصوص جامعه متخاصم دانست كه فرماندهان خودي را از اتخاذ تصميم هاي راهبردي نظامي ياري مي رساند. 
اما هوشياري فرهنگي امري غير از هوشمندي فرهنگي است، زيرا مراد از آن دانش درك عوامل فرهنگي و تاثير آن در برنامه ريزي و هدايت عمليات نظامي است. 
دشمن مي كوشد تا با حمله به باورها، تعلقات، ارزش ها و انگيزه هاي انسان ها، ذهن، قلب و روح و ادراك آنان را به تسخير درآورد و اين كار را با فن آوري هاي نرم انجام مي دهد. از اين رو، لازم است كه امت اسلامي نيز روش هاي دشمن را بشناسد و نقشه راه خويش را براساس نقشه راه آنها ترسيم كند. اين همان چيزي است كه مقام معظم رهبري، براي ترسيم نقشه راه به آن توجه مي دهد و مي خواهد تا با روش آينه اي، نقشه راه سبك زندگي اسلامي را براساس مفهوم انسان نه بشر، حقوق انسان و نه حقوق بشر و هم چنين فطرت و طبيعت نه طبيعت صرف ترسيم و ارايه دهد؛ چرا كه اسلام به سبب نظريه تمام و كمال، براين باور است كه سبك كامل و تمام زندگي را ارايه داده و مي دهد و بايد جهاني سازي را براساس پروژه و برنامه قرآني سامان دهد. 
جهاد اقتصادي،مي تواند ثروت و سرمايه اين فلسفه وجودي اسلام را فراهم آورد و گام هاي ما را براي ارائه و تحقق سبك زندگي اسلامي و جهاني سازي آن، استواري بخشد. 

رضا قندي 

منبع کیهان                              


نظرات شما عزیزان:


موضوعات
پيوندها


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 65
بازدید هفته : 68
بازدید ماه : 161
بازدید کل : 2440
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.

وبلاگ نوین گیاهان دارویی

br/>

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید
اللهم احفظ امام زماننا و سیدنا و مولانا صاحب الامر و الزمان اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای